<< Back

Laatste Nieuws

Haver: hét nieuwe gezonde graan!

(Bron: www.gezondheid.nu)

 

 Vergeet spelt, haver is het nieuwe, gezonde graan! Tenminste, nieuw? Haver is natuurlijk een oud gewas en iedereen is aan de havermoutpap. Maar als het aan de bakkers ligt, eten we straks haverbrood, haverkoeken en havercrumble. Lekker, gezond, cholesterol verlagend en ook nog eens besparend voor de zorg.

Voor de bakker die de consument gezonde voeding wil bieden – goed nieuws! Maar hoe nieuw is dit? Al in 2013 schreef gezondNU over de voordelen van haver en spraken we wetenschapper Luud Gilissen van Wageningen University and Research Centre. Destijds zei hij dat haver last heeft van een slecht imago. “De ouderen van nu moesten vroeger als kind vaak verplicht havermout eten, wat sommigen toen de neus uit kwam.” Hoe is het nu?

We moeten meer haver eten, daar pleit u al jaren voor. Gaat dat lukken?

Gilissen: “Inmiddels wordt haver bij jongeren populairder, soms zelfs hip. Jongeren realiseren zich dat het gezond is, dat vind ik natuurlijk een prachtige ontwikkeling.”

Wat kan gezond eten betekenen voor Nederland?

Gilissen: “Veel. We zijn verkeerd bezig. Kijk maar naar Prinsjesdag, bijna dertig procent van de uitgaven gaat uit naar de zorg. Veel geld wordt besteed aan dure medicijnen, met weer tal van bijwerkingen. Met goede voeding kun je veel verbeteren, kosten besparen en heb je een groot deel van al die medicijnen helemaal niet nodig. Ik betreur de medicalisering van de maatschappij. We moeten op onze eigen gezondheid vertrouwen.”

Wat zijn de gezonde eigenschappen van haver?

Gilissen: “In 2012 kreeg haver een belangrijke gezondheidsclaim: het werkt cholesterol verlagend (EFSA). Dit komt door de bèta-glucanen in haver. Per dag een bord havermout (40 gram) met een handje haverzemelen zorgt er al voor dat je voldoende bèta-glucanen binnen krijgt voor het cholesterol verlagend effect. Dat maakt veel andere fabrieksproducten die hetzelfde beloven eigenlijk overbodig.”

Zijn er ook andere gezonde effecten van haver?

Gilissen: “Haver kun je als vleesvervanger gebruiken, omdat de eiwitten van hoogwaardige kwaliteit zijn. Dat is een kwaliteit die tarwe niet heeft. Ook bevat het graan meer olie dan tarwe, waarmee het veel onverzadigde vetten levert. Deze vetten zijn goed voor je hart- en bloedvaten. Daarnaast zorgt de combinatie van de bèta-glucanen, de oliën en het zetmeel ervoor dat haver een lage glycemische index heeft. Hierdoor krijg je na de maaltijd geen sterke glucose piek, wat je bij tarwe wel krijgt. Haver is daardoor ook interessant voor mensen met diabetes.“

Haver is dus een gezond graan. Waarom zijn we dan massaal aan de tarwe?

François Brandt weet dit uit te leggen. Hij is docent bij Bakery Institute en heeft als bakker al diverse internationale prijzen gewonnen. “Haver heeft geen bakwaarde. In haver zitten geen gluten, maar juist de gluten zijn belangrijk in het fermentatieproces. Dit proces zorgt ervoor dat je mooie, luchtige broden krijgt. Door de afwezigheid van gluten wordt het brood zo hard als een baksteen. Broden gemaakt van tarwe zijn dus simpelweg makkelijker te maken. Maar de consument ontdekt dat alles wat je eet consequenties voor de gezondheid heeft. Als bakker speel je daar op in, haver biedt een mooie toegevoegde waarde voor brood. En dus wordt haver gemengd met bijvoorbeeld gerst en spelt om alsnog mooie, luchtige broden te krijgen.”

Lees Meer »

Facebook

Twitter